Tuesday, July 21, 2009

Mari Menangis Sebentar...


Hafs, sahabat yang hampir dengan Saidina ‘Umar al Khattab r.a semasa memegang jawatan khalifah, selalu menolak makan bersama Saidina ‘Umar r.a. Ia mengkritik makanan khalifah yang terlalu sederhana.
Ia mengatakan bahawa makanan keluarganya lebih baik dari makanan Saidina ‘Umar r.a.
Saidina ‘Umar r.a berkata, " Kalau aku mahu, aku boleh menikmati makanan yang terbaik dan pakaian yang terindah. Tetapi aku sisakan kesenanganku untuk hari akhir.

Saidina ‘Umar al Khattab r.a bercerita, "Aku pernah minta izin menemui Rasulullah saw. Aku mendapatkan Baginda saw sedang berbaring di atas tikar yang sangat kasar. Sebahagian tubuh baginda berada di atas tanah. Baginda hanya berbantal pelepah kurma yang keras, Aku ucapkan salam kepada baginda dan duduk di sisi baginda. Aku tidak dapat sanggup menahan tangisku.

"Mengapa engkau menangis hai putera Khattab?" Rasulullah saw bertanya. Aku berkata, "Bagaimana aku tidak menangis. Tikar ini telah menimbulkan bekas pada tubuh Mu. Engkau ini Nabi Allah, kekasihNya. KekayaanMu hanya yang aku lihat sekarang ini. Padahal di tempat sana, Kisra dan Kaisar duduk di atas katil emas, berbantalkan sutera."

Nabi yang mulia bersabda, "Mereka telah menyegerakan kesenangannya sekarang juga; kesenangan yang akan cepat berakhir. Kita adalah kaum yang menangguhkan kesenangan kita untuk hari akhir kita. Perumpamaanku dengan dunia seperti seseorang yang berpergian pada musim panas. Ia berlindung sejenak di bawah pohon, kemudian berangkat dan meninggalkannya."

_______________________________________________
Sekadar Renungan...

…Orang-orang beriman hidupnya tidak untuk hidup..
Tapi hidupnya untuk Maha Hidup…
Hidupnya bukan untuk mati…
Tapi justru mati itulah untuk hidup…
dia tidak takut mati… dia tidak cari mati dan dia tidak lupakan mati
tapi dia rindukan mati...
Mengapa….?
Kerana mati bukanlah wafat, kerana mati bukanlah akhir didalam kehidupan ini…
Tetapi ia adalah awal kehidupan yang sebenarnya…
Kerana mati adalah pintu untuk berjumpa dengan-NYA
Kebahagiaan sebenar bagi orang-orang yang beriman ialah saat-saat pertemuan dengan Kekasihnya itulah Robbul ‘alamin…