Tuesday, August 11, 2009

Gangguan Jin Bukit - episod terakhir..


Masih ingatkah kisah N yang diganggu Jin Bukit yang saya ceritakan sebelum ini… kisah tersebut sudah sampai ke penghujungnya… teruskanlah membaca episod terakhir kisah Diganggu Jin Bukit Me****ti….

Sepatutnya keesokan hari adalah hari berkerja, namun kerana risaukan keadaan N, saya mengambil cuti separuh hari dan berharap saya dapat menyelesaikan kes ini. Saya tiba di rumah N kira-kira jam 10.30 pagi. Ketika itu N baru bangun dari tidur, melihat ketibaan saya N terus menghempas pintu biliknya. Pakcik L yang terkejut melihat N sedemikian, mengarahkan agar N keluar dari bilik dan duduk di ruang tamu.


Saya beritahu pakcik L, hari ini saya tidak akan berdepan dengan N seperti rawatan sebelumnya. Tetapi saya akan membekalkan N dan pakcik L beberapa perkara, diantaranya ialah CD ruqyah, ayat membakar jin yang perlu ditampal di dinding rumahnya, dan Kitab Ahzab (kitab amalan Thoreqat Ahmadiyyah Idrissiyyah).


Pada pertemuan saya dan keluarga pakcik L pagi itu, saya juga mengambil kesempatan untuk memberi sedikit tazkirah kepada pakcik L dan keluarga, tentang kepentingan Tauhid dan amalan agama didalam kehidupan seharian. Saya mengingatkan mereka, bahawa kita adalah manusia yang dilantik Allah sebagai khalifah di muka bumi. Ini adalah supaya mereka mempunyai keyakinan dan kekuatan dalaman yang mantap didalam menghadapi gangguan terhadap N.


Saya berkeyakinan, didalam kita menangani masalah spiritual, gangguan-gangguan jin dan ahli sihir, selain dari kita merungkai gangguan-gangguan tersebut, pesakit juga perlu ditarbiah dan diberi motivasi supaya mereka tidak berputus asa. Nasihat-nasihat yang berguna dari perawat sangat-sangat diperlukan oleh pesakit. Oleh itu, pada pandangan saya, selain dari mempelajari teknik-teknik untuk menangani masalah gangguan jin dan sihir, perawat-perawat Islam juga perlu banyak membaca atau mempelajari kaedah-kaedah untuk berkomunikasi dengan pesakit.


Didalam Rawatan Islam tugas perawat-perawat tidak hanya tertumpu kepada menangani masalah gangguan jin, tetapi skopnya lebih luas dari itu, perawat Islam juga adalah pendakwah, pendamai keluarga, penasihat dan secara amnya, pesakit sangat-sangat menaruh kepercayaan kepada perawat, kerana itu perawat perlu jujur dan ikhlas serta tidak mengambil kesempatan diatas kepercayaan pesakit terhadap dirinya.


Perawat perlu menyediakan diri mereka dengan ilmu agama yang mantap dan tidak mengeluarkan kenyataan atau pendapat dengan sesuka hati tanpa berlandaskan ilmu. Jika perawat tidak dapat memberikan kesimpulan atau jawapan kepada permasalahan pesakit, adalah lebih murni jika perawat itu dengan jujurnya mengatakan dia tidak tahu, atau belum tahu. Elakkan dari memberi jawapan dengan andaian-andaian atau berlandaskan sangkaan-sangkaan, kerana ini akan menimbulkan fitnah dan boleh merosakkan imej perawat Islam.


Berbalik kepada kisah N, saya meminta agar pakcik L memasang cd ruqyah yang saya bekalkan itu secara berterusan selama seminggu, Kitab Ahzab pula diletakkan berhampiran kepala N ketika N tidur. Manakala ayat membakar jin perlu ditampal di tempat-tempat tertentu di dalam rumah. InsyaAllah saya akan paparkan ayat tersebut di posting yang akan datang. Saya juga membekalkan N dengan air rawatan untuk minum dan mandi.


Setelah itu saya pun pulang ke Kuala Lumpur, dan hanya melakukan doa dan rawatan dari jauh. Di hari esoknya, pakcik L menelefon saya dan memberitahu, dia telah memasang cd ruyah tersebut secara berterusan, apa yang berlaku N kelihatan sangat gelisah dan mengadu kepanasan. Namun pakcik L serta isterinya sentiasa memantau keadaan N, Kitab Ahzab juga diletakkan berhampiran N, walaupun N menolak kerana dia merasakan Kitab Ahzab tersebut mengeluarkan bahang yang amat panas. Ditambah pula dengan ayat membakar jin yang ditampal di dinding rumah membuatkan N bertambah tidak tentu arah dan tidak keruan.


Namun keadaan itu hanya berterusan selama lebih kurang setengah jam, kemudian sedikit demi sedikit N bertambah tenang. Sewaktu mandi air rawatan juga, N terdengar seperti ada suara orang ramai berbisik di belakangnya, seolah-olah mereka ketakutan sambil memerhatikan N mandi.


Segala puji bagi Allah, sehari kemudian N sudah pulih sepenuhnya dan dia boleh ke sekolah. Kes ini adalah diantara kes terawal saya dan ianya benar-benar memberikan pengajaran yang bermakna buat saya didalam Rawatan Islam.


Kesimpulannya, adakah ini bermakna kaedah rawatan saya terhadap N sebelum ini adalah tidak betul, atau adakah sepatutnya saya menggunakan kaedah yang terakhir ini di awal-awal rawatan lagi…? Bagi saya rawatan kali ini adalah sebagai sentuhan terakhir saya didalam rawatan terhadap N, setelah berperang secara berdepan, dengan kekuatan dan masa yang terhad, kaedah yang terakhir ini seumpama serangan yang berterusan tanpa henti. Dan hasilnya Allah mengizinkan, Alhamdulillah.