Thursday, September 24, 2009

Ayat-Ayat Syifa' (Penyembuhan)

FAEDAH AYAT SYIFA’

Ayat ini dibaca untuk kesihatan dan sembuh dari penyakit. Ianya elok dijadikan wirid (amalan) harian dengan membacanya sekali selepas solat subuh dan sekali selepas solat maghrib.

Saya pernah terbaca bahawa ayat ini sebenarnya diperolehi dari Syeikh Abu al Qasim al Qusyairi.

Diceritakan bahawa pada suatu hari, anaknya ditimpa sakit kuat. Ketika tidur, dia bermimpi bertemu dengan Rasulullah saw. Lalu dia berkata kepada Baginda Rasulullah saw, “ Wahai Rasulullah, lihatlah keadaan anakku”. Maka baginda saw bersabda. “ Dimanakah kamu dengan Ayat Syifa ?”. Dia menjawab, “Aku tidak mengetahuinya”.

Selepas itu dia membaca Al-Quran sehingga khatam dan setiap kali dia menemui ayat yang menyebut di dalamnya tentang Syifa’ (penyembuhan), dia mengumpulkannya.

Kemudian dia menulisnya dan menjirus tulisan tersebut didalam sebuah bekas, lalu dia memberi anaknya minum air tersebut. Maka selepas itu dengan izin Allah swt, anaknya kembali sihat dan sembuh.

Ayat ini juga kebiasaannya saya beri kepada pesakit untuk mengamalkannya.


2 comments:

  1. Ustaz, saya bersetuju dgn ustaz di mana saya juga gabungkan dgn manzil, mujiyat dan syifa' utk rakan saya yg sakit. Air diminum, dan saya juga bacakan di limau purut utk dicampur bersama air mandian

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

    ReplyDelete

Madad... Madad.. Ya Rasulullah...