Monday, November 23, 2009

Hari Ini Kursus Esok Jadi Superman...


Ada diantara mereka yang menelefon saya menanyakan tentang kursus-kursus rawatan, tahap-tahap dan kelebihan-kelebihannya. Untuk makluman, setiap pertanyaan akan saya jawab dengan “berlapik”.

Bagi saya ilmu yang saya ada bukan untuk dikempen-kempen seperti pilihanraya. Bak kata pepatah iklan barangan elektrik... “BARANGAN YANG BAIK TIDAK MEMERLUKAN KATA-KATA YANG INDAH”.

Ada juga yang bertanya “ hari ini saya kursus esok saya dah boleh merawat ke..?”. Pada pandangan saya, siapa-siapa pun boleh merawat, kanak-kanak yang berumur empat tahun pun boleh merawat. Tetapi adakah kita suka untuk menjadi “perawat instant”, macam mee segera. Boleh dimakan selepas dua minit. Tetapi kalau dibiarkan melebihi masa ia akan kembang dan sudah tidak enak lagi.

Ada juga yang bertanya “ hari ini saya kursus esok saya dah boleh kasyaf ke? Dah boleh pukul orang dari jarak jauh ke? Dah boleh tangkap dan ikat jin ke?”… Pada saya elok juga dia bertanya, sebab saya boleh betulkan tanggapannya yang sukakan ilmu-ilmu instant atau segera ini.

Walaupun ilmu-ilmu yang diajar semasa kursus mempunyai berbagai-bagai kelebihan yang menarik dan "menjolok mata". Namun saya akan tetap mengatakan itu semua berlaku dengan izin Allah. Ini adalah i’tiqad dan adab kita kepada Allah swt. Jika anda makan ubat, adakah anda mengatakan ubat itu sebagai penyembuh..? sudah tentu tidak… jadi, adakah kita tidak perlu makan ubat… sudah tentu tidak… Adakah jika hari ini anda menanam benih, esok anda sudah memetik buahnya..? wallahu’alam.

Pada saya didalam proses pembelajaran “keikhlasan” adalah sangat penting. Samada keikhlasan pelajar mahupun keikhlasan pengajar.

Saya hanyalah seorang manusia biasa yang mengajar mereka yang berkeinginan sekadar yang termampu. Di dalam yang saya tahu.. banyak lagi perkara yang saya tidak tahu. Bukankah ilmu Allah itu luas. Saya sendiri masih suka untuk belajar dan menambah ilmu.