Monday, November 30, 2009

Urut Tradisional Melayu - rawatan warisan nusantara...

Mengurut adalah cara utama yang digunakan untuk memulihkan urat saraf menurut rawatan Melayu tradisional. Mengurut atau urut, dikenali dengan berbagai-bagai istilah, seperti picit, gosok, gonyoh, dan sebagainya.

Mengurut dilakukan ke atas seseorang yang sakit gangguan saraf, sama ada yang melibatkan seluruh badan, kaki, tangan atau sebagainya, terutama urat saraf dan otot untuk mengurangkan kesakitan dan ketegangan yang dilakukan secara berulang-ulang.

Mengurut melibatkan sentuh dua anggota badan, iaitu antara perawat (tukang urut) dengan pesakit. Pada kebiasaannya, tukang-tukang urut menggunakan anggota-anggota tertentu untuk mengurut, seperti tangan dan kaki. Walaupun demikian hanya bahagian-bahagian tertentu daripada anggota tangan dan kaki digunakan.

Semuanya ini bergantung kepada bahagian-bahagian yang diurut. Kebanyakan tukang urut menggunakan anggota tangan untuk mengurut, seperti ibu jari, tapak tangan, hujung jari, lengan dan siku.

Pada kebiasaannya rawatan pemulihan urat saraf menurut kaedah mengurut seluruh badan, dilakukan ke atas orang yang mengalami sakit lenguh-lenguh badan kerana penat bekerja, sakit pinggang,lumpuh separuh atau seluruh badan (stroke / angin ahmar).

Manakala mengurut yang dilakukan terhadap anggota tertentu dilakukan ke atas mereka yang mengalami sakit gangguan saraf, seperti sakit lemah tenaga batin, kebas, bengkak urat peranakan, lumpuh separuh badan, lumpuh mata atau mulut, sakit perut, sakit kepala dan sakit tengkuk.

Bagi kaum lelaki yang ingin berurut , saya menyediakan Perkhidmatan Urut Tradisional Melayu , untuk urut satu badan , urut persediaan berkahwin , urut pulih tenaga batin , Urutan Perubatan untuk masalah seperti sakit kepala atau migrain , sakit pinggang , sakit lutut , stroke atau lumpuh dan lain-lain masalah urat saraf.

Sila hubungi saya di talian 013-3239822 untuk temujanji rawatan.