Monday, December 21, 2009

Catatan kehadiran saya di Majlis Ijtima' Perawat Akrine...

Hari Sabtu yang lepas saya menghadiri Majlis Ijtima’ Perawat Akrine (MIPA) 2009, di Kuang, Selangor. Pertemuan dengan perawat-perawat AKRINE dan juga perawat-perawat dari Pusat Rawatan Islam lain yang pernah menghadiri kursus anjuran AKRINE begitu bermakna buat saya.


Hampir-hampir saya tidak dapat menghadiri majlis ini kerana jadual rawatan dan kursus yang agak ketat. Pendaftaran juga terpaksa dibuat disaat-saat akhir. Walaupun majlis ini adalah majlis yang pertama diadakan untuk perawat dan pelatih AKRINE, namun pada saya ianya amat berjaya.


Pada pandangan saya, majlis sebegini penting untuk perawat mengeratkan silaturrahim, berkongsi pengalaman, pendapat, nasihat dan dapat meng-islah diri sendiri sejauh mana perawat-perawat masih dilandasan yang sepatutnya atau kita sudah tersasar dari hala tuju yang sebenar sebagai seorang Perawat Islam.


Kata-kata ucapan dan nasihat dari Ustaz Majid, Ustaz Zed, Ustaz Marzuki, Ustaz Wan Asrul (dari TIAF), Cikgu Sarji dari AKRINE Bera dapat memberi semangat kepada perawat-perawat yang hadir untuk meneruskan perjuangan yang penuh dengan onak dan duri ini.


Topik-topik tentang Kuasa Minda dan kaedah rawatan gelombang juga rancak diperkatakan ketika majlis. Ini menunjukkan bahawa perawat-perawat islam memang bersikap terbuka dan boleh menerima apa jua kaedah rawatan alternatif selagi ianya tidak bertentangan dengan syara’.


Masa begitu cepat berlalu, saya terpaksa pulang agak awal dan tidak dapat menunggu lebih lama untuk beramah mesra dengan sahabat-sahabat seperjuangan kerana Kursus Rawatan Islam anjuran saya akan bermula pada jam 2.30 petang.