Wednesday, June 23, 2010

Gangguan Yang Tersembunyi... (Gangguan Nafsu Part 3)


Nafsu Mulhamah ialah nafsu yang lebih baik dari nafsu lawwamah. Nafsu mulhamah ini ialah sempadan diantara nafsu yang mengajak kepada keburukan dan kebaikan.



“maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya” (As-Syams : 8-10)


Mereka yang berada pada maqam nafsu mulhamah ini boleh dikatakan telah dapat meninggalkan perbuatan-perbuatan keji dan mungkar. Benci pada maksiat. Mempunyai kekuatan untuk beribadat dan mempunyai kekuatan untuk berpaling dari perkara-perkara maksiat.


Namun begitu, pada peringkat nafsu mulhamah ini, insan perlu berhati-hati, tidak boleh membuka ruang untuk perkara-perkara maksiat masuk kedalam hatinya. Seperti dengan sengaja memandang seseorang yang bukan muhrimnya dengan pandangan ingin melihat. Dengan sengaja berbicara perkara-perkara yang tidak ada kena mengena dengannya. Dengan sengaja memakan atau meminum benda haram. Dengan sengaja melengah-lengahkan solat atau amalan zikirnya, dan lain-lain lagi.


Tipuan pada nafsu mulhamah ini adalah agak halus dan lebih samar dari tipuan nafsu lawammah. Pada permulaannya, insan itu hanya sekadar ingin merehatkan jiwanya buat sementara waktu, dengan alasan ini, nafsu akan meminta kelonggaran dengan mengajak insan itu untuk mengalihkan cermin jiwanya kepada selain Allah hanya untuk seketika.

Contohnya seperti mendengar muzik, bersiar-siar, tidur, mengurangkan bilangan zikir harian, melewat-lewatkan solat fardhu dan lain-lain lagi. Setelah permintaan yang pertama, nafsu itu akan mengulangi permintaannya yang kedua, dengan rayuan dan alasan yang lebih kuat sedikit dari rayuan yang pertama. Jika insan itu melawan dan tetap teguh hatinya beribadat pada Allah, maka ia akan terselamat. Jika insan itu menurutkan rayuan nafsunya yang kali kedua itu, maka pintu-pintu nafsunya akan terbuka lebih luas sedikit. Nafsu itu akan terus memujuk dan memujuk sehinggalah hati anda berpaling kembali kepada sifat nafsu lawwamah dan tidak mustahil kembali pada nafsu ammarah.


Dengan tipuan sebeginilah manusia meninggalkan solat. Pada permulaannya manusia itu akan melengah-lengahkan solat, setelah menjadi kebiasaan, manusia itu akan melewat-lewatkan solatnya sehingga ke akhir waktu. Setelah menjadi kebiasaan, manusia itu akan tertinggal solat satu waktu. Setelah menjadi kebiasaan, manusia itu akan tertinggal solat dan tidak menyesal. Setelah menjadi kebiasaan, manusia itu langsung tidak bersolat. Setelah menjadi kebiasaan, jiwa manusia itu menjadi benci dan berat untuk mengerjakan solat, benci kepada majlis-majlis ilmu Allah, benci kepada ayat-ayat Allah, mencebik bila manusia mengajaknya kepada Allah, selalu berprasangka yang bukan-bukan terhadap orang-orang beriman dan lain-lain lagi.


Setelah menjadi kebiasaan, manusia itu akan terus hidup didalam kebiasaannya dan jadilah ia seperti binatang ternak, malahan lebih hina lagi.


“…Barangsiapa yang mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ketempat yang jauh” (Al-Hajj:31)


Semoga Allah menjadikan kita dapat memelihara solat dan ibadat-ibadat yang lain, dengan yang demikian itu terhindarlah kita dari syirik atau berpaling dari Allah yang mengakibatkan kita tersesat dan tersasar dari tujuan kita yang sebenar.


Apabila manusia yang bermaqam pada nafsu mulhamah ini diberi hidayah oleh Allah s.w.t, maka berkekalan dan istiqamahlah ia pada zikrullah dan ibadat-ibadat yang lain. Berpaling dan bencilah ia pada segala bentuk kemungkaran dan maksiat, bertambah lembut hatinya.

Bertambah mantap jiwanya dengan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t. Bertambah-tambah pula kecintaannya kepada Allah dan Rasul. Sehingga apabila dibaca ayat-ayat Allah menjadi gementarlah hati mereka, air mata mereka bercucuran kerana ma’rifatullah.

Bila disebutkan nama Rasulullah s.a.w, maka terasa padanya seolah-olah Rasulullah s.a.w benar-benar hadir ketika itu. Maka insyaAllah, meningkatlah maqam nafsunya pada nafsu muthmainnah.