Tuesday, July 6, 2010

Kursus Perawat Advanced Di Alor Setar Dan Gunung Jerai 02hb-04hb Julai 2010

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah swt dengan puji-pujian yang banyak lagi berkekalan sebagaimana Dia memuji diriNya sendiri dengan puji-pujian tersebut.

Syukur diatas segala nikmat-nikmat Allah swt, dengan kesyukuran yang bersesuaian dengan kebesaranNya, keindahanNya, kesempurnaanNya, keagunganNya dan kekuasaanNya pada setiap pandangan mata dan turun naik nafas.

Selawat serta salam keatas nabi junjungan Muhammad saw dan keatas keluarga baginda sebanyak makhluk ciptaan Allah swt dan sebanyak bilangan keluasan ilmuNya.


Dengan izin dan limpah kurnianya, berjaya dan selesai sudah kursus Perawat Advanced yang diadakan di Dewan Muzium Balai Seni Negeri, Alor Setar, Kedah pada hari pertama 02hb Julai, manakala pada hari kedua dan ketiga, yakni 03hb dan 04hb Julai, kursus tersebut dilanjutkan pula dengan “program outdoor” di Gunung Jerai.


Kursus Perawat Advanced adalah kursus yang sangat berlainan jika dibandingkan dengan kursus perawat intensif. Pada kursus ini, peserta bukan sahaja diajar tentang kaedah rawatan yang baru, termasuklah men-diagnos penyakit melalui kaedah scanning peringkat advanced, tetapi pelbagai lagi kaedah, ilmu dan amalan untuk memantapkan kekuatan dalaman seseorang.


Ramai diantara perawat-perawat senior yang tidak bersetuju dan menentang apabila kursus-kursus rawatan berkonsep intensif selama sehari atau dua hari diadakan oleh beberapa perawat termasuklah saya. Dengan alasan kursus dua hari tidak cukup untuk seseorang itu menjadi perawat.


Memang benar kursus intensif sehari atau dua hari tidak mencukupi untuk seseorang itu benar-benar menceburkan diri didalam bidang rawatan secara serius, saya sendiri menghabiskan masa berbelas tahun untuk pengisian diri sebelum menjadi seorang perawat.


Tetapi ini tidak lah bermakna seseorang itu terpaksa mengambil tempoh yang terlalu lama baru layak untuk merawat. Sesiapa pun boleh merawat asalkan ada kemahuan dan mahu belajar. Perlu kita ingat sessi pembelajaran adalah berterusan dan tidak tamat di bilik kuliah sahaja. “Pengalaman yang dilalui adalah guru yang sejati”…. (macam lirik lagu kumpulan Spring la pulak…) Ini akan dilalui oleh semua orang samada perawat senior mahupun perawat junior.


Oleh itu, pesan saya kepada semua peserta-peserta kursus, beramal lah dengan ilmu yang dipelajari, beramal lah mengikut kemampuan masing-masing. Ilmu yang tidak diamalkan seumpama gunung yang didaki tiada puncaknya. ( mentang-mentang baru turun gunung jerai… J )


Dengan meminjam kata-kata iklan barangan elektrik, “Barangan yang baik tidak memerlukan kata-kata yang indah”… J itulah ungkapan yang mampu saya ucapkan untuk menggambarkan betapa bermaknanya kursus Perawat Advanced ini walaupun penyertaan peserta agak terhad, kerana kursus ini hanya sesuai untuk mereka yang benar-benar serius didalam mencari dan menghargai ilmu sahaja.


Kepada yang ingin hadir tetapi terhalang oleh tugas-tugas tertentu, saya doakan semoga anda semua dapat hadir pada kursus sebegini di lain waktu.


Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua yang terlibat bagi menjayakan Kursus Perawat Advanced ini.


Tahniah untuk kesemua peserta, terutamanya peserta wanita yang begitu tabah dan mempunyai semangat yang tinggi untuk bersama-sama menyertai “program outdoor” di Gunung Jerai.


Akhir kata, saya berpesan dan berharap kepada semua yang menyertai kursus ini, peliharalah ilmu tersebut dengan sebaik mungkin, dan gunakanlah ia semata-mata untuk tujuan kebaikan. Semoga ilmu yang dikongsi dapat dimanfaatkan untuk kebaikan diri, keluarga dan masyarakat.


“Kemanisan kejayaan diakhir kisah melupuskan sejuta kedukaan disepanjang perjalanan”. ( perghh!!! Bermadah la pulak… J )



GAMBAR-GAMBAR KURSUS PADA HARI PERTAMA


Sessi teori yang tersangat penting…


Sessi Praktikal Merawat Diri Sendiri

Memulihkan Tenaga Pesakit…


Sessi Penyampaian Sijil


Melangkah setapak kehadapan… Kursus Perawat Advanced…

Selamat ber-amal…