Monday, May 9, 2011

Aku Anak Angkat Pontianak...? (Part 1)


Bismillahirrahmanirrahim... Syukur ke hadrat Allah swt, dengan limpah Kasih Sayang dan KurniaNya yang tidak pernah putus2, yang masih memberi saya rezeki untuk bernafas dan meneruskan nikmat-nikmat kehidupan dalam sisa-sisa umur saya yang tidak saya ketahui masih berbaki berapa hembusan nafas lagi...

Semoga setiap degup jantung ini didalam pengampunan Allah, Semoga setiap kerlipan mata ini didalam rahmat dan redho Allah, Semoga setiap gerak dan diam, tidur dan jaga, malahan setiap zarah kehidupan kita ini sentiasa didalam petunjuk dan hidayah Allah swt.

Melihat kepada tajuk posting saya kali ini saja sudah boleh menimbulkan kegemparan jika kisah ini disiarkan di akhbar Utusan Meloya dan Berita Hairan, walaupun berkemungkinan tidak dapat menandingi berita-berita yang sengaja di sensasikan untuk rakyat Malaysia pada akhir-akhir ini... Namun inilah realitinya, kali ini saya ingin berkongsi kisah pengalaman saya merawat pesakit yang menjadi anak angkat kepada Pontianak atau nama glamour nya "Kak Pon"...?

Para pembaca kenal akan Pontianak? Biasa mendengar kisah tentang Pontianak? Atau biasa berjumpa dengan Pontianak? Atau biasa berbual-bual dengan Pontianak? :-)

Pontianak ni suka sangat tergelak-gelak...tergelak-gelak... mengilai-ngilai... itu je laa kerja nya... apa yang kelakar sangat saya pun tak tahu... pada kebiasaannya hilai tawa pontianak ini boleh membuatkan tubuh badan mereka yang mendengarnya menjadi kaku tidak boleh bergerak, longlai dan lemah lutut kerana terlalu takut...

Satu ketika dulu saya didatangi oleh seorang gadis yang mengesyaki dirinya terkena perbuatan sihir. Dia mengadu selalu mengalami lebam-lebam dibahagian peha dan kaki, selalu berasa tubuh badannya kebas terutamanya selepas waktu 'asar sehingga waktu isya'. Beliau juga selalu mengalami mimpi-mimpi yang menakutkan seperti dikejar binatang buas, di cekik hantu, bermimpi jatuh dari tempat tinggi.

Beliau juga kerap terkejut-kejut dan tersentak secara tiba-tiba semasa tidur malam. Yang menariknya, beliau selalu didatangi oleh seorang wanita berambut panjang sewaktu beliau berada didalam keadaan antara tidur dan jaga di malam hari, dan wanita itu selalu membelai-belai rambutnya.

Setelah bertanyakan serba sedikit berkenaan dengan masalah beliau, seperti biasa saya memulakan rawatan dengan bacaan ayat membenteng diri dan berdoa kepada Allah swt semoga dipermudahkan segala urusan sewaktu merawat... saya juga minta pesakit turut sama berdoa agar Allah swt mengeluarkan semua penyakit-penyakit zahir dan batin, rohani dan jasmani, berdoa semoga Allah swt mengeluarkan segala gangguan-gangguan jin dan syaitan pada tubuh badan pesakit.

Ini adalah penting kerana secara tidak langsung saya ingin mendidik pesakit agar sentiasa meletakkan pergantungan mutlak kepada Allah swt. Jangan bersandar dan "berpaut" pada perawat, kerana perawat hanyalah berikhtiar membantu merawat dan kesembuhan adalah mutlak milik Allah swt.

Sewaktu saya membaca surah Al-Baqarah ayat 255... (haaaaa... cuba teka ayat apa ni..? ayat apa ni...? errmmm.... Ayat Qursi laaa...), tiba-tiba pesakit tumbang dan terbaring ke lantai sambil ketawa mengilai-ngilai... rupa-rupanya itulah pontianak yang berupa perempuan berambut panjang yang membelai-belai rambut pesakit sebelum ini.

Saya cuba berinteraksi dengan pontianak tersebut bertanyakan mengapa dia mengganggu pesakit..?

Saya : Mengapa kau ganggu pesakit ni..?

Pontianak : Aku tak ganggu... ini anak aku..

Saya : Bila pulak kau kawin dengan bapak budak ni?

Pontianak : Ini anak angkat aku laa... aku tinggal kat bilik rumah makcik dia... budak ni selalu datang rumah makcik dia... aku berkenan dengan budak ni...

Rupa-rupanya pontianak ni adalah jin luar yang tidak ada kena mengena dengan jin sihir... sebelum-sebelum ni saya ingatkan jin sihir dah cukup ganas... setelah saya berdepan dengan pontianak ni, tahulah saya jin-jin di luar sana ada yang jauh lebih ganas dari jin-jin sihir...

Saya berinteraksi lagi dengan pontianak tersebut...

Saya : Kau tak boleh ambik dia jadi anak angkat, pasal engkau tu jin, dia ni manusia...

Pontianak : Aku tak kira... aku nak juga... aku tak peduli... aku sayang budak ni...

Saya : Kalau kau tak nak lepaskan budak ni aku terpaksa guna kekerasan...

Pontianak : Aku tak takut dengan kau... kau tak dapat apa-apakan aku...

Setelah saya merasakan tidak ada tanda-tanda pontianak ini akan mengalah maka saya terus menikam pontianak tersebut bertubi-tubi dibahagian kakinya... namun dia masih tidak mahu mengalah... kedua tangannya mencengkam tangan saya seolah-olah hendak membenamkan kukunya yang panjang ke tangan saya... walaupun kukunya yang panjang itu tidak dapat menembusi tangan saya, namun cengkaman tersebut agak menyakitkan sehingga meninggalkan kesan kuku di tangan saya.

Pontianak tersebut tidak mahu mengalah dan tidak berputus asa, dia cuba menyerang saya lagi. Dengan tidak membuang masa saya tikam pontianak tersebut dengan niat ingin membunuhnya... tikaman demi tikaman yang saya lakukan tetapi pontianak itu tidak mati, walaupun ia mengalami kecederaan yang agak parah...

Ooowwhhh... hampir saya terlupa... untuk makluman para pembaca, pontianak ni juga tak mati kena jurus ye... bukan apa... saya khuatir nanti ada yang mengata belakang-belakang pulak.. :-)

Walaupun sebelum-sebelum ini saya pernah bertarung dengan spesis pontianak, namun inilah kali pertama saya berdepan dengan pontianak yang sangat ganas dan kuat. Di siksa tidak mengalah, ditikam tidak mati... apa rahsia pontianak ini agaknya..?

Tiba-tiba pontianak tersebut menjerit kepada saya sambil berkata; "Tak mengapa... tak mengapa... kau tunggu lah nanti... kau pun ada hari lemah kau... kau pun ada hari lemah kau..., ketika itu kau tunggu laa.. aku akan melakukan pembalasan pada kau..., aku juga tidak akan lepaskan budak ni, budak ini milik aku...!!!!".

Perrgghhhhh... main ugut-ugut laa pulak pontianak ni... selesai saja pontianak itu mengugut saya, ia terus terbang dan keluar dari tubuh pesakit... tiba-tiba pesakit kembali sedar...

Apa yang terjadi selepas itu...? Sama-samalah kita nantikan sambungannya di posting yang akan datang...

Bersambung....