Tuesday, July 17, 2012

Program Masuk Hutan - Ustaz Azrin...


Bismillahirrahmanirrahim... Alhamdulillah wa Syukrulillah, dengan limpah Rahmat dan KurniaNya saya masih lagi diberi qudrat dan iradat untuk berkongsi kisah-kisah kehidupan seorang perawat di laman ini. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang setia menunggu dan bertanyakan kisah-kisah saya yang terbaru, terutamanya kisah-kisah rawatan.

Tugas perawat ini adalah satu amanah dari Allah s.w.t, saya sebagai seorang manusia biasa tidak terlepas dari perasaan tertekan dan penat dalam menjalankan tugas. Deringan telefon yang bertalu-talu tanpa mengira masa, sms-sms yang menderu-deru mengajar saya erti sabar dalam memikul amanah Allah ini.

Jadi, saya memikirkan bahawa saya memerlukan sedikit ruang untuk masa peribadi saya, masa untuk saya memperhalusi nikmat-nikmat Allah yang sentiasa mengalir pada setiap saat kehidupan... nikmat bernafas.. nikmat tenang... nikmat melihat... nikmat mendengar... nikmat kecantikan alam semesta... nikmat keindahan ciptaan-ciptaan Allah s.w.t..

Apakah selama ini kita tidak bersyukur...? Ya... kita sentiasa mensyukuri nikmat Allah... setiap kali selepas kita sendawa kekenyangan kita akan ucapkan Alhamdulillah... segala puji bagi Allah... menandakan bahawa secara lisannya kita mensyukuri nikmat Allah..

Tetapi adakah syukur itu setakat terhenti di lidah sahaja? Adakah kita menjiwai syukur kita tadi? adakah kita merenung dan memikirkan betapa banyaknya nikmat-nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita sejak kita di alam roh, alam benih, alam janin sehinggalah kita lahir ke muka bumi dan sehinggalah sekarang ini kita masih dapat melihat, berkata-kata, mendengar, dapat makan dan minum dan macam-macam lagi..

"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" (An-Nahl : 18)

Mari sahabat sekelian.. mari saya ajak anda semua menghayati nikmat-nikmat Allah di sekeliling kita... lapangkan dada... tenangkan fikiran... tarik nafas dalam-dalam... rasakan betapa nikmatnya nafas yang kita hirup tersebut... tarik lagi nafas sehingga anda tidak mampu menariknya lagi... kemudian lepaskan nafas tersebut perlahan-lahan... rasakan pula nikmat ketika anda melepaskan nafas tersebut...  rasakan kasih sayang Allah semasa anda menarik dan melepaskan nafas tersebut... rasakan nikmat tersebut sehingga hati anda tersentuh...

Kita selalu memikirkan dan merungut perkara yang tiada dalam hidup kita.. mungkin tiada duit, tiada harta, tiada kemewahan, tidak sihat, tiada masa, tiada pasangan, tiada kereta besar, tiada pangkat... tiada..tiada..tiada... walhal betapa banyaknya nikmat-nikmat Allah yang masih bersama kita yang kita sendiri pun tidak mampu untuk menghitungnya...

Rentetan dari penghayatan syukur dan memperhalusi nikmat-nikmat Allah s.w.t itu, saya digerakkan Allah untuk menjiwai dan berbicara dengan keindahan-keindahan alam semesta di Hutan Berkelah, Pahang baru-baru ini. Perjalanan santai dari Kuala Lumpur ke sana mengambil masa lebih kurang dua hingga ke tiga jam.

Dengan berpandukan gerak hati dan tawakkal kepada Allah, akhirnya saya dan sahabat saya sampai di kawasan pinggir hutan tersebut...

Alamak.. ada masalah??? tidak... ini adalah cabaran..cabaran..cabaran... gunakan bahasa anda dengan betul kerana kata-kata dan bahasa ada "energy"nya yang tersendiri...

Kelihatan jambatan untuk masuk kedalam kawasan Hutan Berkelah telah runtuh, nak jalan kaki ke dalam jauh... ermmm.. setelah kami memohon petunjuk Allah dan kami amat-amati kawasan sekeliling, maka dibuka kan lah hijab kepada kami satu laluan yang memungkinkan kami untuk masuk ke kawasan tersebut dengan kenderaan..

Biar lah gambar-gambar di bawah ini menyambung bicara saya...
Jambatan ke pintu masuk runtuh
Inilah yang dinamakan cabaran camel throphy... ehhh bukan..bukan.. cabaran kancil trophy..



Farmin, sahabat seperjuangan...

Tamat lah al kisah pengembaraan saya di Hutan Berkelah, Pahang... Kini saya sedang mempersiapkan diri untuk ke Kota Kinabalu, Sabah... Ada beberapa program yang akan berlangsung disana.. diantaranya adalah Kursus Intensif Rawatan Islam, Kursus Personal Guide memantapkan tenaga dalaman... Dan beberapa program rahsia saya... insyaAllah saya akan kongsikan bersama pembaca sekelian sekembalinya saya dari sabah nanti...

Sesiapa yang ingin tahu berkenaan dengan maklumat kursus sepanjang saya di Sabah, sila sms saya.

"UNTUK MAKLUMAN... PUSAT RAWATAN SAYA DI TAMAN CEMPAKA, AMPANG, AKAN BEROPERASI SEMULA  SELEPAS 4 RAMADHAN (24 JULAI 2012). UNTUK SEBARANG TEMUJANJI, SILA HUBUNGI SAYA SELEPAS TARIKH TERSEBUT."

Wassalam...