Wednesday, December 5, 2012

Kursus Rawatan Islam (Ustaz Azrin) Untuk Pertubuhan Pembangunan Orang Buta Malaysia..


Bismillahirahmanirrahim.. Segala puji bagi Allah s.w.t yang masih meminjamkan turun naik nafas dan kesempurnaan sifat ini. Selawat dan Salam keatas Nabi Junjungan, Rahmatan lil 'Alamin, Muhammad Rasulullah s.a.w.

Oleh kerana masalah kekangan masa yang tidak mengizinkan, saya agak terlewat untuk mengemaskini kisah aktiviti rawatan dan kursus-kursus yang saya anjurkan.

Pada 11hb - 13hb November yang lalu, Kursus Rawatan Islam telah diadakan untuk Pertubuhan Pembangunan Orang Buta Malaysia (PPOBM), bertempat di Adamson Hotel, Kuala Lumpur. Terima Kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada Yang DiPertua PPOBM,  En Jaafar Md Isa, Setiausaha PPOBM, En Mohd Hakimi Hassan, AJK2 PPOBM yang lain, Puan Sakinah, En Anuar, En Zainal, Cikgu Musa, En Dzurkpli, Puan Zasyiela Dan Semua Sukarelawan / Sukarelawati. Terima kasih juga untuk sahabat saya En Zabidi Abdullah kerana dapat bersama saya untuk membantu semasa sessi Kursus tersebut.

Kesemua peserta2 kursus adalah terdiri dari Orang Kurang Upaya Penglihatan. Kursus selama 3 hari 2 malam ini dapat dimanfaatkan sebaik mungkin dengan penyampaian berbentuk teori, praktikal dan tidak ketinggalan juga kami berkesempatan mengadakan majlis zikir untuk menjana rohani yang ampuh dan mantap, InsyaAllah.

Syabas saya ucapkan kepada Pihak Penganjur dan Para Peserta kerana walaupun Kursus Rawatan Islam untuk PPOBM ini julung2 kali diadakan, namun pada saya ianya amat berjaya dan memberi kesan yang mendalam kepada mereka yang turut serta.

Majlis Penutup Kursus Rawatan Islam ini dirasmikan oleh Penasihat Kebangsaan Pertubuhan Pembangunan Orang Buta Malaysia, Dato Haji Sheikh Syawaluddin dan Timbalan Pengarah Kanan JAKIM, Tuan Haji Hakim. Pada Majlis penutup itu juga ramai petugas2 media dari TV9, Al-Hijrah, RTM, Utusan, Bernama menemurah peserta2 kursus serta mengadakan sidang media.

Moga2 Kursus ini dapat memberi manfaat kepada Peserta2 di kalangan Orang Kurang Upaya Penglihatan seterusnya membuktikan bahawa golongan mereka ini juga berupaya menjadi Perawat Cemerlang yang dapat membantu merawat masyarakat yang memerlukan bantuan.

Dibawah ini saya sertakan beberapa keping gambar2 kenangan sewaktu Kursus dijalankan..






Sessi Makan



Latihan Scanning

Solat Berjemaah

Majlis Zikir







Sessi Praktikal Yang Berkesan

Praktikal Merawat













Saya Bersama Penasihat Kebangsaan Pertubuhan Pembangunan Orang Buta Malaysia, Dato Haji Sheikh Syawaluddin dan Timbalan Pengarah Kanan JAKIM, Tuan Haji Hakim.
Sessi Bergambar... Ramai lagi yang tak sempat bergambar.. kerana ruang kecil.. :-)
Sidang Media.. Di tengah, Yang DiPertua PPOBM,  En Jaafar Md Isa
Temuramah Bersama TV9


Majlis Penutup
Ada kawan snap gambar temuramah di siaran TV Al Hijrah.. saya pun tak sempat tengok.. :-)